Corona gooit aanloop gemeentebegroting in de war

Ook de gemeente Doesburg ontkomt niet aan de gevolgen van de coronacrisis. Dik twee maanden geleden hielden de tijden op normaal te zijn.

“De gemeente is in een rollercoaster terecht gekomen”, vertelde wethouder financiën Birgit van Veldhuizen aan de gemeenteraad. Ondernemers in de knel en mensen in de bijstand kloppen bij de gemeente aan voor ondersteuning. Naarmate de pandemie aanhoudt zullen dat er steeds meer zijn. Tegelijkertijd is onduidelijk of, hoe en wanneer het Rijk bijspringt en de extra kosten compenseert.

Met die onzekerheid is plannen voor de toekomst lastig. Dat merken we deze maand al. Normaal bespreekt de gemeenteraad in juni de zogeheten Kadernota. Daarin doet het College voorstellen voor de ontwikkeling van Doesburg in de komende vier jaar. Nadat de Gemeenteraad de nota heeft bijgesteld en goedgekeurd, vormt zij de basis voor de in oktober te behandelen begroting 2020-2024.

Gelet op alle onzekerheden is het ondoenlijk om met een enigszins solide Kadernota te komen. Onze fractie steunde dan ook een voorstel van het College om hier dit jaar van af te zien. Wel komt het College nog deze maand met een overzicht van de gevolgen die de coronacrisis voor Doesburg heeft. Dan zal de Raad van gedachten kunnen wisselen over wat binnen onze gemeente moet en kan in tijden van corona.