Hoe doe je aan burgerparticipatie?

Op uitnodiging van de Gelderland Academie ware Els Meester en Bart Bauhuis aanwezig bij een masterclass Burgerparticipatie. Dr. Kristof Jacobs van de Radboud Universiteit vertelde ons een goed verhaal over het belang van en de typen burgerparticipatie. Een rollenspel heeft in het tweede gedeelte van de avond op een interactieve manier inzicht geboden hoe in de praktijk het lastig is om standpunten en emotie te scheiden en hoe je je plaats zoekt tussen beleid en praktijk.

Draagvlak creëren voor beleid, denkkracht en creativiteit van burgers benutten en tevredenheid over het proces vergroten. Maar moeten burgers dan meedenken, meepraten, meedoen of meebeslissen? Uit onderzoek blijkt dat burgers, raadsleden, wethouders en burgemeesters hier nog wel verschillend over denken.

Belangrijke les die wij aan het eind trokken is dat het luisteren en uithoren van alle sprekers, maar vooral dat in het proces een winst te behalen is als je duidelijkheid schept over welke impact de participatie heeft.