Mark Mol opgestapt als fractievoorzitter

Na een veel te warme zomer waarin de gevolgen van de klimaat en energiecrisis zoals energiearmoede zich meedogenloos aftekenen, heeft Mark Mol volkomen onverwacht en zonder enig overleg op 8 september onze fractie verlaten om zelfstandig verder te gaan als eenmanspartij.

PvdA/GroenLinks zijn zeer teleurgesteld over deze handelswijze, een fractievoorzitter onwaardig.

We herkennen ons niet in het beeld dat Mark Mol schetst van de fractie en de gemeentepolitiek. We hadden graag het gesprek hierover met hem willen voeren in de fractie en in de beide partijen, zodat we samen het zo noodzakelijke klimaatbeleid en een sociale politiek van onderop vorm hadden kunnen geven.

Politiek, ook lokaal, is het hebben en aangaan van verbinding met inwoners, het vertolken van hun zorgen en het bieden van oplossingen. Hiervoor is actie nodig, maar ook de bereidheid om naar elkaar te luisteren, samen te werken en compromissen te sluiten, zowel intern als met andere partijen. Versplintering helpt hier niet bij. Gemeentepolitiek is evenzeer de noeste en zorgvuldige arbeid, met aandacht voor punten en komma’s, om zo op belangrijke dossiers stap voor stap voortgang te boeken. PvdA-Groenlinks Doesburg wil actie en verbinding, maar ook resultaten.

De fractie gaat verder met de raadsleden Marlies de Groot en Bart Bauhuis en Els Meester als fractie-assistent. Wij staan voor, en gaan voor een rechtvaardige, sociale en groene lokale politiek met stevige wortels in de Doesburgse, Gelderse en landelijke politiek.

Uiteraard zal PvdA-GroenLinks constructief samenwerken met Mark Mol, net als met de andere partijen in de gemeenteraad. De grote uitdagingen waar we voor staan, zowel lokaal als mondiaal, maken dat noodzakelijk.